آموزش مقدماتی سی شارپ - متغیر ها


دات وایت | DotWhite.ir
آموزش مقدماتی سی شارپ - متغیر ها

سی شارپ | متغیر ها

یک برنامه معمولی از مقادیر مختلفی استفاده می کند که ممکن است در طول اجرای آن تغییر کند. به عنوان مثال ، برنامه ای که برخی از عملیات را روی مقادیر وارد شده توسط کاربر انجام می دهد. مقادیر وارد شده توسط یک کاربر ممکن است با مقادیر وارد شده توسط کاربر دیگر متفاوت باشد. از این رو ، استفاده از متغیرها را ضروری می سازد زیرا ممکن است کاربر دیگری از همان مقادیر استفاده نکند. هنگامی که یک کاربر مقدار جدیدی را وارد کند که در فرآیند اجرا از آن استفاده شود ، می تواند به طور موقت در حافظه دسترسی تصادفی (RAM) رایانه ذخیره کند و این مقادیر در این بخش از حافظه در طول اجرا متفاوت است و از این رو اصطلاح دیگری برای این کار آمده است که به عنوان متغیرها شناخته می شود بنابراین اساساً ، یک متغیر مکان نگهدارنده اطلاعات است که می تواند در زمان اجرا تغییر کند. و همینطوز متغیرها به بازیابی و دستکاری اطلاعات ذخیره شده اجازه می دهند.


فرم کلی تعریف متغیر : 

type variable_name = value; 
or
type variable_names;


مثال :

char var = 'h'; // Declaring and Initializing character variable
int a, b, c; // Declaring variables a, b and c of int type


ویژگی های متغیرها: 

- نام: باید یک شناسه معتبر باشد. در مثال بالا ، var یک شناسه معتبر است.

- نوع: انواع اطلاعاتی را که باید در متغیر ذخیره شود تعریف می کند. در مثال بالا "char" یک نوع است. 

- مقدار: این داده واقعی است که در متغیر ذخیره می شود. در مثال بالا مقدار "h" این مقدار است.


قوانینی برای نامگذاری متغیرها:

- نامهای متغیر می توانند شامل حروف "a-z" یا "A-Z" یا رقم های 0-9 و همچنین کاراکتر "_" باشند.

- نام متغیرها با رقم قابل شروع نیست.

- نام متغیر نمی تواند کلمه کلیدی C # say int، float، null، String و غیره باشد.


مثال:

نام متغیرهای معتبر

int age;

float _studentname;

نام متغیرهای نامعتبر

int if; // "if" is a keyword

float 12studentname; // Cannot start with digit

ادامه در ادامه مطلب...

تعریف یا اعلام متغیر:

قوانینی وجود دارد که باید در زمان تعریف متغیرها رعایت شود:

- نوع خود را مشخص کنید (مانند int)

- نام آن را مشخص کنید (مانند age)

- می تواند مقدار اولیه (مانند 17) را بگیرد.


مثال:

int geeks;
float interest;


شروع متغیر ها:

اصطلاح مقدار دهی اولیه به معنای اختصاص مقداری به متغیر است. اصولاً استفاده واقعی از متغیرها در قسمت آغازین قرار می گیرد. در سی شارپ هر نوع داده مقداری پیش فرض دارد که وقتی مقدار مشخصی برای متغیر مشخص وجود ندارد استفاده می شود. مقدار دهی اولیه می تواند به صورت جداگانه انجام شود یا ممکن است با مقدار دهی در زمان تعریف متغیر باشد.


مثال:

int y = 7; // Declaring and initializing the variable at same time
int x; // Declaring variable x
x = 5; // initializing x with value 5


دو راه برای شروع:

1-مقدار دهی اولیه زمان کامپایل

2-مقدار دهی اولیه زمان اجرا


1-مقدار دهی اولیه زمان کامپایل:

به معنای مقدار دهی متغیر در زمان کامپایل برنامه است. اگر برنامه نویس متغیر را مقدار دهی نکند ، کامپایلر در بعضی موارد مقداری پیش فرض را به متغیرها نسبت می دهد. معمولاً وقتی برنامه نویس می خواهد مقداری پیش فرض را به کار ببرد ، از این نوع مقدار دهی اولیه استفاده می کند.


مثال:

// C# program to demonstrate the 

// Compile Time Initialization

using System;

class DotWhite_IR

{

    // only declaration,compiler will 

    // provide the defaultvalue 0 to it

    int y;

    // Main Method

    public static void Main(String[] args)

    {

        // Compile TimeInitialization of variable 'x'

        // Assigning value 32to x

        int x = 32;


        // printing the value

        Console.WriteLine("Value of x is" +x);

        // creating object toaccess

        // the variable y

        Geeks gfg = new Geeks();


        // printing the value

        Console.WriteLine("Value of y is" +gfg.y);

    }

}


خروجی:

Value of x is 32
Value of y is 0


2-مقدار دهی اولیه زمان اجرا:

در این صورت ، کاربر باید مقدار را وارد کند و آن مقدار در متغیر مورد نیاز کپی می شود. در این نوع مقدار دهی اولیه ، یک احتمال دیگر وجود دارد که در آن مقدار پس از اتمام فراخوانی عملکرد ، به متغیر اختصاص می یابد.


مثال:

Input : 45
Output : Value of num is 45

Input : 27
Output : Value of num is 27

// C# program to demonstrate the

// Run Time Initialization

using System;

class DotWhite_IR

{

    // Main Method

    public static void Main(String[] args)

    {

        // Value will be takenfrom user

        // input and assignedto variable

        // num

        int num = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());


        // printing the result

        Console.WriteLine("Value of numis "+ num)

    }

}


خروجی:

Value of num is 45

نکته: در اینجا متد ()Console.ReadLine از کاربر می خواهد مقدار را وارد کند و بعداً آن را با همان مقدار در متغیر "num" قرار می دهد. از این رو مقدار مطابق با ورودی کاربر نمایش داده می شود.

منبع : دات وایت | DotWhite.IR



تاریخ انتشار : دوشنبه 18 فروردين 1399 ساعت: 19:54 | نظرات()
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نویسنده :

بازديد : 232

موضوع: سی شارپ , کد های مفید ,

بخش نظرات این مطلب
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی